Luchtverkeersleiding Nederland

Bij Luchtverkeersleiding Nederland werken ruim 250 luchtverkeersleiders 24 uur per dag, 7 dagen per week aan het begeleiden van vliegtuigen in het Nederlandse luchtruim en op de Nederlandse burgerluchthavens. Uiteraard hier op Schiphol, maar ook op Rotterdam The Hague Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport.

Op Schiphol werken onze luchtverkeersleiders vanuit 4 locaties. De bekendste is de verkeerstoren op Schiphol centrum. Hier begeleiden onze luchtverkeersleiders vliegtuigen op en in de directe omgeving van de luchthaven. Sinds 2003 doen ze dit ook vanuit Toren West, die naast de Polderbaan staat.

Vanuit de toren is er continu contact met de luchtverkeersleiders van de afdeling Approach op Schiphol-Oost. Met behulp van de radar handelen zij het vliegverkeer in een groter gebied rondom de luchthaven af.

Wat doet een luchtverkeersleider?

Ze zorgen ervoor dat inkomende vliegtuigen netjes ‘opgelijnd’ worden zodat ze snel en efficiënt kunnen landen, en dat vertrekkende vluchten snel op de juiste vluchtroute richting hun bestemming terechtkomen. Dit kun je vergelijken met denkbeeldige snelwegen in de lucht, waarbij onze verkeersleiders de piloten begeleiden om zo snel mogelijk in te voegen op de snelweg.

Als verkeersleider moet je snel kunnen schakelen en inzicht hebben in wat de meest efficiënte en veilige manier is. Elke dag is anders door het aanbod aan verkeer, maar ook door de wisselende weersomstandigheden. Vooral tijdens extreem weer is het ‘topsport’. Hier word je uitvoerig op getraind tijdens je opleiding. Wat je zelf meebrengt is een dosis creativiteit, duidelijke communicatie en kunnen denken in oplossingen. Vanwege de intensiteit van het werk heb je na maximaal 2,5 uur dienst altijd een pauze en neemt een collega het van je over.

Naast het werk op de Toren en Approach is er nog het Area Control Center. De luchtverkeersleiders die hier werken, begeleiden vliegtuigen met behulp van radar in de hogere luchtlagen binnen het Nederlandse luchtruim. Ze krijgen het vliegaanbod overgedragen van de luchtverkeersleiding van onze buurlanden en zorgen ervoor dat de vliegtuigen die van alle richtingen ons land binnenkomen op de juiste manier naar de landingsbaan gaan. En andersom natuurlijk!

Selectie en opleiding

Luchtverkeersleider is een verantwoordelijke baan. Daarom bestaat het selectietraject uit meerdere onderdelen. Achtereenvolgens doorloop je een cognitieve test (Neurolympics), capaciteitentests, een groepsassessment, een simulatieronde en een interview. Wanneer je het volledige selectietraject doorloopt, weet je na ongeveer 6 weken of je kunt starten met de opleiding tot luchtverkeersleider.

Deze opleiding bestaat uit 2 delen. Tijdens de Initial Training in het 1e jaar worden theorielessen en oefeningen op de simulator afgewisseld. Zo krijg je een voorproefje van alle verschillende soorten luchtverkeersleiding die er zijn. Je werkt bijvoorbeeld vanuit een gesimuleerde toren, maar neemt ook plaats achter het radarscherm van zowel het lagere luchtruim als het luchtruim op 5 km hoogte. Hierna volgt de Unit Training, waarin je in 3 jaar tijd alle theorie in de praktijk gaat brengen. Je draait mee in de praktijk en maakt veel uren in de simulator, zodat je goed voorbereid wordt op je functie van allround verkeersleider.

Natuurlijk zijn er veel banen met afwisselend werk, maar als luchtverkeersleider is écht geen één dag hetzelfde. Het verkeersbeeld is namelijk elke dag anders, dus jouw uitdaging ook.

Binnen ons 24 uurs werk heb je daarnaast te maken met flexibele werktijden overdag én ’s nachts, en wisselt je rooster elke zes weken. Voordeel van die afwisseling is dat je vaak vrij bent als de rest van Nederland hard aan het werk is.
Ook kun je – als je dat wilt – andere taken binnen onze organisatie vervullen op uiteenlopende gebieden. Zo kun je jezelf in de breedte of diepte ontwikkelen. Je kunt bijvoorbeeld teammanager van een groep operationele medewerkers worden, of operationeel supervisor. Ook zijn er luchtverkeersleiders die als expert meewerken aan technische innovaties, opleidingen geven, betrokken zijn bij de ontwikkeling van nieuwe luchtruimprocedures of voorlichting geven op scholen en carrièrebeurzen. Binnen onze internationale werkomgeving is er altijd wel een plek te vinden die past bij jouw ambities.

Beschik jij over een hbo werk- en denkniveau en ben je tussen de 17 en 30 jaar oud? Dan kun je direct solliciteren via het online sollicitatieformulier. De eerste ronde van de selectieprocedure kun je gewoon thuis achter je PC doen. Je weet dan snel of je het in je hebt!

Via onderstaande link kun je online direct solliciteren: Luchtverkeersleider.nl/solliciteren